Procedure vervolgoverdracht

Hier vindt u de antwoorden op de vragen die relevant kunnen zijn rondom de nieuwe fase in de procedure. Het is belangrijk om uw dossier volledig op orde te krijgen. Zo maakt u meer kans op een maximale uitkomst als er in de procedure resultaat wordt bereikt. 

Belangrijk: de leden van ArcoClaim worden gefaseerd en in tranches aangeschreven. Heeft u of iemand in uw omgeving nog geen bericht? Dan kan die persoon deze nieuwe fase nog niet doorlopen. U hoeft in dat geval niet te paniekeren. Hij of zij ontvangt vanzelf bericht. Wacht tot die tijd gewoon af! 


Algemene vragen

Vraag en antwoord

1. Waarom is deze vervolg-overdracht nodig?

Toen u lid werd van VZW ArcoClaim heeft u een eerste overdracht van schuldvordering gedaan. Het is nu tijd om de volgende stap te zetten. Wij hebben van u een officiële handtekening nodig en bewijsstukken van uw aandeelhoudersrekening(en). Dat is nodig om uw dossier voor de rechtbank op punt te stellen.

2. Ik heb nog geen bericht ontvangen over de vervolg-overdrachtsprocedure. Moet ik zelf in actie komen?

De leden van VZW ArcoClaim worden in groepen aangeschreven over deze procedure. Heeft u nog geen bericht ontvangen, dan hoeft u niets te doen. U krijgt vanzelf bericht.

3. Wat gebeurt er als ik de vervolgoverdracht niet doe?

U blijft meedoen in de procedure die ArcoClaim bij de rechtbank heeft aangespannen. Maar het is de vraag of wij uw belangen voldoende kunnen behartigen bij gebrek aan gegevens.  Het is twijfelachtig of de financiële uitkomst voor u gelijk zal zijn aan die van gedupeerden waarvan het dossier op orde is. Het is verstandig om al het mogelijke te doen om dat te voorkomen.

4. Waarom moet ik hiervoor betalen?

Om uw dossiers op orde te kunnen brengen, maakt ArcoClaim opnieuw hoge kosten. VZW ArcoClaim is een vereniging zonder winstoogmerk. Wij hebben deze extra financiële bijdrage nodig om de kosten te dekken en u bij de rechtbank te vertegenwoordigen. Bij succes ontvangt u deze extra bijdrage weer terug.

5. Waarom zijn de bijdragepercentages aangepast?

De bijdrage die u bij een succes aan VZW ArcoClaim doet, is hiermee voor alle gedupeerden gelijkgesteld op 15% van het aan u toegekende bedrag.

6. Ik heb geen Itsme, wat moet ik doen?

Als u nog een Itsme gebruikt, kunt u dat eenvoudig aanvragen. U leest hier hoe u Itsme kunt aanvragen: https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/werking-en-structuur/hoe-werkt-de-vlaamse-overheid/informatie-en-communicatie/aanmelden/aanmelden-via-itsme

7. Ik snap niet wat er van mij wordt verwacht. Wat moet ik doen?

Lees de mail over de vervolg-overdrachtsprocedure aandachtig door. Verzamel dan de gegevens die u voor de procedure nodig hebt (zie mail). Klik op de knop in de mail om de procedure te starten. Deze verloopt verder volledig geautomatiseerd. Wat u moet doen, wordt duidelijk aangegeven.

8. Welke bewijsstukken van aandeelhoudersrekeningen moet ik aanleveren?

Per aandeelhoudersrekening levert u één bewijsstuk aan. Dat kan een afschrift zijn van een van de Arco-vennootschappen (ARCOPAR, ARCOPLUS of ARCOFIN). Ook een afschrift van Belfius bank waarop uw Arco-aandelen zijn vermeld, is een geldig bewijsstuk.
Liefst levert u het laatste afschrift aan dat u van Belfius of een van de Arco-vennootschappen heeft ontvangen.
Heeft u geen bewijsstukken kijk dan naar het antwoord bij de vraag 9 ‘Wat moet ik doen als ik geen bewijsstukken van de aandeelhoudersrekening(en) heb?’

9. Wat moet ik doen als ik geen bewijsstukken van de aandeelhoudersrekening(en) heb?

Neem telefonisch of per email contact op met Belfius bank en vraag om een afschrift van uw beleggingen waarin (ook) de Arco-aandelen zijn opgenomen.

Of stuur een e-mail naar vennoten@groeparco.be met de volgende tekst:

Geachte …..,

Is het mogelijk mij het laatste rekeninguittreksel van mijn Arco-rekeningen, van de volgende personen door te mailen, juist voor de aanvang van de vereffening.

Naam vennoot 1 + adres + eventueel geboortedatum

Naam vennoot 2 + adres + eventueel geboortedatum

Naam vennoot 3 + adres + eventueel geboortedatum

Naam vennoot 4 + adres + eventueel geboortedatum

Groeten,

Uw naam

10. Kan ik bewijsstukken ook later toevoegen?

Het is mogelijk om achteraf bewijsstukken aan uw dossier toe te voegen. Maak eerst de procedure volledig af. Om later bewijsstukken te uploaden gaat u via de website van ArcoClaim naar ‘Mijn dossier’. U logt in met uw e-mailadres en wachtwoord. Klik op ‘getekende overeenkomsten’.

11. Wie kan mij helpen als ik er niet uitkom?

Lukt het niet om de vervolg-overdrachtsprocedure te doorlopen dan kunt u het volgende doen:

Familie/vrienden – vraag een familielid of vriend om u te helpen.

Website ArcoClaim – Op pagina van onze website waar u nu bent, staan antwoorden op de meestgestelde vragen.

Per e-mail – stuur een e-mail met uw vragen met vermelding van uw achternaam en Rijksregisternummer naar helpdesk@arcoclaim.be. U krijgt zo snel mogelijk antwoord.

Telefoon – u kunt bellen met +32-(0)52-690406. Daar zitten mensen aan de lijn om uw vragen te beantwoorden en u te helpen de procedure te voltooien. Zij zijn van maandag tot en met donderdag bereikbaar tussen 17:00 en 19:00 uur.

12. Waarom kan ik geen overdracht doen voor andere gedupeerden?

Om uw dossier rechtsgeldig te laten zijn, is het noodzakelijk dat u zelf deze vervolg-overdrachtsprocedure doet voor rekeningen die op uw eigen naam staan. Of waarvan u erfgenaam bent. Het is wettelijk niet toegestaan om de vervolg overdracht te doen voor anderen.

13. Welke voornamen moet ik invullen?

U vult uw officiële voornamen in, zoals deze op uw identiteitskaart staan vermeld.

14. Mijn achternaam is niet goed geschreven, wat moet ik doen?

Uw achternaam kunt u om juridische redenen niet zelf aanpassen. Is uw achternaam niet correct geschreven? Stuur dan een mail naar helpdesk@arcoclaim.be met de gewenste aanpassing. Wij maken het voor u in orde.

15. Mijn rijksregisternummer wordt niet geaccepteerd. Hoe kan dat?

Het rijksregisternummer kent een vaste opbouw. Bij het invullen wordt gecontroleerd of deze vaste opbouw door uw wordt aangehouden. Zo niet, dan krijgt u een foutmelding en blijft de rand om het vakje rood in plaats van groen.
Gebruik uw identiteitskaart om uw rijksregisternummer in te vullen. Het staat op de achterzijde.

16. Kan ik nog extra aandeelhoudersrekening(en) aanmelden?

Het is mogelijk om achteraf – nadat u de vervolg-overdrachtsprocedure heeft afgerond – nog een aandeelhoudersrekening toe te voegen. Dit moet een aandeelhoudersrekening op uw eigen naam zijn. Ga naar de website van ArcoClaim en log in via ‘Mijn dossier’. Bij ‘ondertekende overeenkomsten’ kunt een extra aandeelhoudersrekening aanmaken.

17. Mijn e-mailadres klopt niet meer

U kunt niet zelf uw e-mailadres wijzigen. De reden hiervoor is dat uw e-mailadres ook uw gebruikersnaam van ‘Mijn dossier’ op de website van ArcoClaim is. Wilt u uw e-mailadres laten aanpassen? Stuur dan een e-mail naar helpdesk@arcoclaim.be, dan doen onze medewerkers dat voor u.

18. Ik heb nog een aandeelhoudersrekening op naam van mijn kind. Kan ik die opgeven?

Dat kan alleen wanneer uw kind nog minderjarig is. In het geval dat uw kind meerderjarig is, én zijn/haar aandeelhoudersrekening is nog niet eerder bij ArcoClaim aangemeld, dan kan dat helaas NIET meer. Vanwege verjaring is het niet meer mogelijk nieuwe gedupeerden aan te melden.

19. Ik heb nog een aandeelhoudersrekening van een overleden ouder. Kan ik die opgeven?

Ja dat kan. Alleen wanneer u zelf erfgenaam bent. U kunt deze rekening opgeven wanneer u de vervolg-overdrachtsprocedure doorloopt. Of achteraf via ‘Mijn dossier’ op de website van ArcoClaim.

20. Ik begrijp de tekst van de verbintenis niet door het gebruik van de moeilijke termen

Dat kunnen we begrijpen. Dit is juridische taal. De kern van het document is dat u:

- bevestigt dat u de persoon bent die deze overeenkomst tekent en niet iemand anders;

- uw vordering overdraagt aan VZW ArcoClaim zodat wij voor u kunnen procederen;

- bevestigt dat u aandeelhouder bent bij een of meer van de Arco-vennootschappen;

- instemt met een afdrachtspercentage van 15% over het bedrag dat ArcoClaim voor u terugvordert bij de tegenpartijen. U betaalt dat alleen bij een succesvol resultaat

21. Ik zie verschillende handtekeningen onder aan de verbintenis. Welke moet ik nemen of moet ik zelf een handtekening zetten?

Bij het plaatsen van uw handtekening kunt u één van de handtekeningen gebruiken die door het systeem automatisch voor u is aangemaakt. U ziet deze in het scherm staan. Er is een korte en een lange variant. Deze vorm van ondertekenen is rechtsgeldig.
U kunt ook zelf een online-handtekening zetten met uw muis of op uw mobiel of tablet met uw vinger of een digitale pen.

22. Ik kom niet in Itsme. Wat moet ik doen?

Als het u niet lukt om in te loggen op Itsme, kunt u de website https://www.itsme-id.com/nl-BE/help raadplegen. Hier vindt u de oplossing voor de meest voorkomende problemen.

23. Waarom staan de Itsme-teksten in het Engels? Wat moet ik doen?

Itsme is een internationale manier om je veilig digitaal te identificeren. Daarom is alles in het Engels opgesteld. U kunt rechts bovenaan de webpagina voor ‘NL’ kiezen om de tekst in het Nederlands te lezen.

24. Ik heb geen email ontvangen met de ondertekende verbintenis.

Kijk in uw spam of de email daar terecht is gekomen.
Via ‘Mijn dossier’ op de website van ArcoClaim kunt u inloggen en uw getekende overeenkomst downloaden.
Lukt dat niet, stuur dan een e-mail naar helpdesk@arcoclaim.be met het verzoek u de getekende overeenkomst toe te sturen. Vermeld uw naam, adres, woonplaats en rijksregisternummer in de email.

25. Bij het invullen van de gegevens van de aandeelhoudersrekening staat er een ‘0’ (nul) in het veld. Moet ik die weghalen?

U kunt deze weghalen voordat u de getallen invult, maar het hoeft niet. Het systeem neemt alleen de cijfers na de ‘0’ over.

26. Waarom kan ik geen bedragen met cijfers achter de komma invullen?

Getallen met cijfers achter de komma worden niet door het formulier geaccepteerd. De exacte bedragen op de cent nauwkeurig zijn op dit moment niet van belang. U mag naar boven of naar benden afronden, dat maakt niet uit.

27. Waar vind ik ‘Mijn dossier’ om mijn gegevens aan te passen of bewijs te uploaden?

Als u na het afronden van de nieuwe overdrachtsprocedure nog documenten wilt uploaden of gegevens aanpassen, kunt u inloggen via ‘mijn dossier’ op www.arcoclaim.be rechts bovenaan de pagina.

28. Ik klik op ‘Ga verder’, maar er gebeurt niets

U heeft niet alle gegevens volledig of juist ingevuld. U ziet een melding bij het veld dat niet juist is ingevuld. Maak deze gegevens in orde en klik opnieuw op ‘Ga verder’.

29. Mijn betaling is niet geslaagd. Wat moet ik doen?

Ga in uw browser enkele pagina’s terug tot de pagina waarin u akkoord geeft voor het te betalen bedrag. Klik daar opnieuw op ‘doorgaan’.
U kunt altijd de procedure vanuit de e-mail die u heeft ontvangen opnieuw starten. De gegevens die u al heeft ingevuld zijn door het systeem opgeslagen.


Technische vragen

Vraag en antwoord

1. Ik ken DocuSign niet

DocuSign is een internationaal bedrijf met zeer gespecialiseerde software om documenten te laten tekenen. In ons geval ook nog eens juridische documenten. Door het tekenen van uw verbintenis te combineren met de controle van uw identiteit via Itsme ontstaat er een 100% juridisch geldige overdracht.

2. Ik kan niet online betalen

Heeft u geen toegang tot online betalen, kijk dan of een familielid de betaling voor u kan doen en geef het bedrag contant retour aan uw familielid. De vervolg-overdrachtsprocedure kan alleen via een online betaling worden gedaan. Er is geen andere mogelijkheid.

3. Ik heb geen app van de bank op mijn GSM. Wat moet ik doen?

U kunt de app van uw bank downloaden via de Apple App store of Google Play. Na installeren en activeren kunt u dan uw betaling doen. Voor het activeren raadpleegt u de informatie van uw bank.
Vind u dit lastig, vraag dan een familielid of goede vriend u hierbij te helpen. ArcoClaim kan dit niet voor u doen.
Een andere mogelijkheid is om een familielid te vragen de betaling voor u te doen en het bedrag contant te retourneren.

4. Ik heb bij Itsme het verkeerde icoon gekozen en nu kan ik niet verder. Wat moet ik doen?

Wanneer u de verkeerde icoon hebt aangeklikt, krijgt u de melding: ‘U hebt geweigerd het document te ondertekenen.’ Door één pagina terug te gaan in uw browser keert u terug bij het begin van het ondertekenen van uw verbintenis. U zult zien dat uw handtekening is blijven staan.
Klik op ‘doorgaan’ en u komt opnieuw bij Itsme terecht waar u de procedure kunt vervolgen.
Lukt dit niet, start dan vanuit de e-mail die u van ArcoClaim hebt ontvangen de procedure opnieuw. Alle ingevoerde gegevens zijn bewaard. Volg de stappen en u komt vanzelf weer bij Itsme terecht.

5. Ik weet mijn Itsme-code niet meer. Waar kan ik die vinden?

Als u de Itsme-code vergeten bent, moet u uw Itsme-account blokkeren en opnieuw activeren. U kunt dit doen door de Itsme-app te verwijderen, te herinstalleren via de Apple App store of Google Play en daarna uw account opnieuw activeren.


Over de collectieve procedure en rechtszaken

Vraag en antwoord

1. Is er nog kans op een positief resultaat?

Collectieve procedures zoals wij die voor u voeren, zijn ingewikkeld. Dat komt door het aantal gedupeerden en de grootte van het schadebedrag. Juridisch is het ook zeer complex. De financiële belangen zijn groot, en dan bemoeit de politiek zich er ook nog eens mee. Het kost véél tijd om tot succes te komen. Maar als u zich op tijd heeft aangemeld bij een belangenorganisatie en geduld heeft, is er zeer zeker kans op succes. Een goed voorbeeld hiervan is de Nederlandse woekerpolisaffaire.

2. Wat doet ArcoClaim ondertussen?

ArcoClaim procedeert namens u bij de Belgische rechtbank. In overleg met onze advocaat mr. Geert Lenssens worden strategieën besproken om tot resultaat te komen. Ook houdt het bestuur contact met diverse partijen en personen die een rol spelen in het dossier.

Terug naar boven